Adm. direktør har ordet

2020 var året hvor rekordresultatene fra 2019 skulle slås. Det begynte veldig bra, men endret seg raskt.

Koronaviruset kom til Europa, og i slutten av februar fikk Norge sitt første, bekreftede tilfelle av smitte. Et større utbrudd i Norge var sannsynlig, i hvert fall av regional karakter. Jeg husker usikkerheten begynne å vokse. Vi gjennomførte SHE Conference i Oslo Spektrum og SMAK 2020 på Norges Varemesse, men så trakk vi i nødbremsen. I begynnelsen av mars valgte vi å avlyse alle arrangementer fram til mai. To dager senere meldte statsminister Erna Solberg at den norske regjeringen innfører de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Pandemien hadde truffet Norge med full kraft.

Det ble innført forbud mot alle store arrangementer. Skoler og barnehager ble stengt, og det samme gjaldt mye av næringsvirksomheten. Nedstengningen førte til en massiv økning i permitteringer. Situasjonen var vanskelig for alle, både privatpersoner, næringer, kulturliv og frivilligheten. Stiftelsen Norge Varemesse var ikke noe unntak. Vi hadde i praksis fått et næringsforbud.

I et normalår skaper vår aktivitet økonomiske ringvirkninger til en verdi av 2,4 mrd kr og har en sysselsettingseffekt på over 2000 arbeidsplasser. I 2020 var det nesten ingen av våre underleverandører som fikk oppdrag fra oss. 4 av 5 ansatte i stiftelsens virksomheter ble permittert.

De ansatte er vår største verdi, og vi fryktet at dette skulle føre til at vi mistet ansatte til andre virksomheter. Våre medarbeidere har unik arrangementskompetanse ervervet over mange år med praktisk erfaring. De har også avgjørende kjennskap til driften av våre arenaer og unik kunnskap om våre kunder og samarbeidspartnere. Nå måtte de permitteres, samtidig som vi visste at vi var helt avhengig av dem for å lykkes med gjenåpningen. Heldigvis viste våre ansatte stor tålmodighet og lojalitet. Jeg er utrolig takknemlig for at de fortsatt er hos oss!

«Heldigvis viste våre ansatte stor tålmodighet og lojalitet. Jeg er utrolig takknemlig for at de fortsatt er hos oss! » 

Det meste av inntektene forsvant med nedstengningen, og kompensasjonsordninger ble nødvendig. Vi måtte rope høyt, men fikk gehør. I september kom næringsminister Iselin Nybø til Norges Varemesse, og da varslet hun en egen krisepakke for messe- og arrangementsbransjen.

Midt opp i alt dette holdt vi blikket stivt festet på vårt formål. Vi tenkte alternativ drift og forsterket vårt innovasjonsarbeid. Stiftelsen ble opprettet i de harde 1920-årene for å få fart på handelen mellom bedrifter i Norge. I årene etter andre verdenskrig var vi en del av myndighetenes arbeid for økt eksport av norske varer. Etter hvert som behovene endret seg i nyere tid, har vi tilbudt alle typer arrangementer for næringsliv, kulturliv og organisasjonsliv, også med et internasjonalt nedslagsfelt. 2020 var også et krevende år.

De store arrangementene var avlyst på grunn av pandemien, men som historien har vist; stiftelsens samfunnsoppdrag som en tilrettelegger for aktører innen næring, kultur og organisasjonsliv, er også høyst relevant og aktuelt i utfordrende tider. 

Vi jobbet derfor med å utvikle nye fleksible arrangementkonsepter tilpasset løpende forskriftsendringer i forbindelse med pandemien. I 2020 etablerte vi Nova Studios, som raskt ble Norges største og mest fleksible streamingstudio med plass til tusenvis av gjester digitalt, og som la til rette for fysisk deltagelse i henhold til smittevernregler og anbefalinger fra myndighetene. Tilsvarende løsning ble også etablert i Oslo Spektrum. Vi var også med på å etablere en drive-in-scene på parkeringsplassen utenfor messehallene i Lillestrøm. Der ble det blant annet arrangert konserter, stand up og holdt 1. mai-taler.

I tillegg holdt vi farten oppe med vårt utviklingsarbeid av VenYou, vår egenutviklede digitale event- og messeplattform. Vi holdt også stø kurs i arbeidet med eiendomsutviklingen og reguleringsarbeidet på eiendommene i Lillestrøm og Oslo Spektrum.

I skrivende stund er fortsatt pandemien her. Det er usikkerhet, men vi vet at den er over på et tidspunkt. Da vet vi også at behovet for våre tilbud kommer med full kraft. For er det noe vi, våre utstillere og besøkende har kjent på i 2020, så er det savnet av gode møteplasser og uforglemmelige opplevelser sammen med andre.

«Vi har brukt året godt. Lagrene er ryddet, planene lagt og vi er klar til å tilby enda bedre møteplasser. Og ikke minst – vi skal feire 100-årsjubileumet som måtte avlyses i 2020! » 

Gunn Helen Hagen 
Adm.direktør 
Stiftelsen Norges Varemesse 

Innholdsoversikt